משרד: 03-6427342

נייד: 050-7507308

חסכון ותכנון מס שבח

מס שבח – סעיף בחוק שכל משפחה צריכה להכיר

בשנים האחרונות, בוצעו רפורמות די משמעותיות בכל הקשור למיסוי מקרקעין.

כיום, פטור ממס שבח ינתן למוכר שזו דירתו היחידה. כל זאת עד לתקרת הפטור העומדת כיום על סך של כ-4.85 מליון ₪.

אלא שזהו אינו הפטור היחיד שמעניק החוק.

אחד מסעיפי חוק מיסוי מקרקעין אשר שרד לאורך השנים את כל הרפורמות שבוצעו בחוק, ואשר לרוב אינו ידוע לציבור הרחב הינו סעיף 49.ב.(5) לחוק מיסוי מקרקעין.

לפי סעיף זה, אדם שקיבל דירת מגורים בירושה מהוריו, שהייתה דירתם היחידה, גם אם יש לו דירת מגורים משלו, יוכל למכור את דירת הירושה בפטור ממס שבח, עד לתקרת הפטור כמובן.

אולם מה קורה כאשר להורים יש שתי דירות מגורים? במידה שהילדים ירשו את שתי דירות ההורים, הסעיף לא יחול שכן להורים הייתה יותר מדירה אחת. הווה אומר שבמכירת שתי הדירות ע"י הילדים היורשים הם לא יזכו בפטור ויאלצו לשלם מס שבח על שתי הדירות.

נראה כי הסעיף מאפשר למשפחות תכנון מס עתידי. ובמה דברים אמורים?

ניקח מקרה לדוגמא. זוג הורים מבוגרים להם שתי דירות מגורים. דירה אחת משמשת למגוריהם והשנייה שנרכשה להשקעה – מושכרת. להורים שני ילדים בוגרים כאשר לכל אחד מהם דירה משלו.

ההורים השאירו צוואות לפיהן אחרי מות שניהם ילדיהם יירשו את שתי הדירות. לפי האמור לעיל, במכירת שתי דירות הירושה, הילדים יאלצו לשלם מס שבח. לא בגלל שלכל אחד מהם יש דירה משל עצמם, אלא בגלל שלהורים המורישים הייתה יותר מדירה אחת.

כאן נכנסת האפשרות של תכנון מס עתידי.

נניח ההורים שבין כה התכוונו להוריש לילדיהם את שתי הדירות, יתנו במתנה את אחת הדירות (רצוי הזולה יותר) לילדים כך שיישארו עם דירת מגורים אחת בלבד. לאחר מותם, ילדיהם היורשים יוכלו למכור את דירת הירושה בפטור ממס שבח, למרות שלכל אחד מהם יש דירה נוספת משל עצמו.

זהו תכנון מס שיכול לחסוך ליורשים מאות אלפי שקלים!!!

קרדיט: freepik

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פנייה ונשוב אליכם בהקדם:

דילוג לתוכן